Hotel TRESOR, Stațiunea montană LEPȘA
Pentru oamenii cu dare de mână, le e bine și în străinătate. Eu însă optez pentru ce e pe măsura mea, de om simplu, și anume ținutul supranumit Mica Elveție, LEPȘA mea cea dragă, cea care m-a vindecat nu numai fizic dar și spiritual. Iar hotelul TRESOR, aflat chiar la intrare în Stațiunea Lepșa, imediat după superba Cascadă Putna și în vecinătatea renumitei Păstrăvării, te așteaptă, ne așteaptă oricând în orice zi și lună (pentru că acolo în orice anotimp e un paradis) la telefonul de recepție: 0237.266.950 sau mobilul venerabilului domn Dumitru Șerban: 0769.268.840. Detalii…
Cine în lume este atât de înţelept, căruia altă înţelepciune să nu-i trebuiască? D.Cantemir
ORIZONTAL: 1) Primă reprezentare grafică a teritoriului Moldovei, făcută în lucrarea Descrierea Moldovei (1716) de către cărturarul nostru umanist, care a trăit între anii 1673-1724 ― Lucrare filozofică Divanul sau gâlceava înţeleptului cu lumea sau giudeţul sufletului cu… pe tema medievală a disputei dintre suflet şi trup, apărută în 1698. 2) Rufe (reg.) ― Cantemir, cel cu o concepţie nouă despre oameni, pe care îi considerăfiinţe raţionale şi libere, înzestrate cu demnitate şi încredere în forţele lor proprii. 3) Imperiu, pe care Cantemir îl descrie într-o lucrare tradusă în cele patru limbi universale de cultură ale Europei, împotriva căruia luptăpentru recâştigarea independenţei Moldovei, devenind domn şi încheind o alianţăcu Petru I al Rusiei ― În Istoria ieroglifică (1705), primul nostru roman alegoric, asistăm la o călătorie fabuloasă pe apa Nilului, prilej pentru autor de a face o descriere uimitoare: prin mijlocul a căruia (câmpului), apa Nilului din izvoarele de unde ieşea, spre bălţile ce-l sprijinea,… şi frumos cura. 4) Nicolae Olahus ― Cei dintâi, precum savantul Cantemir în ştiinţa românească cu vastul său orizont de cultură universală. 5) Localitate în Nigeria ― Instituţie superioară în Berlin, unde cărturarul este ales membru în 1714 datorităcontribuţiei sale substanţiale la dezvoltarea culturii universale. 6) Limba în care sunt redactate lucrarile precum: Creşterea şi descreşterea curţii otomane(1716) ş.a.― Râu şi lac în Austria. 7) Natura ştiinţei de care este atras cărturarul ― Personaj, ca de exemplu, Struţocămilă, om ciudat în roman. 8) Jocuri publice la romani ― Arturo Toscani ― Putere suverană obţinută de Cantemir în 1710 (fig.). 9) Viaţă, semenţie, ca de pildă cea din care face parte Dimitrie Cantemir, din familie de boieri cu rol politic în istoria Moldovei (fig.) ― Academia de Ştiinţe Economice. 10) Emil Condurachi ― Foarte talentat în arta scrierii, cum se dovedeşte Cantemir, despre care G.Călinescu adaugă: are un talent, evident în muzica frazei, în ideea de a percepe concret figurile simbolice ale constelaţiilor ― Traian Săvulescu. 11) Localitate veche în Moldova unde, în 1475, a avut loc bătălia de la Podul Înalt ― Personaje ce întruchipează particularităţile unor grupuri de oameni, create de Cantemir în al său roman (sing.). 12) DinIstoria ieroglifică: iară pre şesurile câmpului aceluia şi pre o parte şi pre… parte, de apă atâta câmpul de otavăînverzea, cât ochilor preste tot, tot o tablă de smarald meree a fi se părea ― Care se exprimă limpede, precum cărturarul din titlul nostru ― Semilună!
VERTICAL: 1) Lucrarea … vechimei a romano-moldo-vlahilor, ce apare în 1717, fiind concepută după un plan vast şi o largă informaţie extrasă din lucrările istoricilor dein cele mai vechi timpuri ― Prima femeie. 2) Cantemir, în calitate de realizator al celui dintâi roman românesc pe temeiuri de realitate istorică, după aprecierea lui Nicolae Iorga ― Ruşii altfel numiţi, în mijlocul cărora a trăit Cantemir devenind consilier al lui Petru I (înv.,sing.). 3) Copac din Africa ― În Hronic, autorul lansează următoarea maximă: Nu elein iaste acela ce în… trăieşte, ci acela ce obiceile cele bune şi cinsteşte a elinilor a învăţat şi le face ― Impune tăcere. 4)Privitor la tradiţiile moldovenilor, scriitorul menţionează: În genere toţi se adună în fiecare sâmbătăla mormânt… de un an întreg şi plâng pe răposatul lor ― Lume din care fac parte eroii Istoriei ieroglifice, cei care simbolizează lumea boierilor aflaţi în rivalitate. 5) A prezenta viaţa moldovenilor cu datinile şi tradiţiile lor, dorinţa pe care a realizat-o cărturarul în opera sa literară ― Arhipelag în Indonezia. 6) Fără egal, precum umaniştii din evul mediu, dintre care un loc de frunte îl ocupa Dimitrie Cantemir ― Epocă a cărei cultura şi civilizaţia sunt elogiate de Cantemir (masc.). 7) Tudor Muşatescu ― Ilustru umanist italian (Gianozzo), contemporan cu Dimitrie Cantemir, cu care criticii îl compară pe cărturarul nostru. 8) Pseudonim al lui dimitrie Rallet, om politic şi publicist român (m.1858) ― Cadou ― Această. 9) Joncţiune a armatei lui Petru I cu armata lui Cantemir pregătită pentru bătălia de la Stănileşti. 10) Specie de arbore ― Populaţia care locuia în nord-vestul Africii. 11)Căuşe! ― Nume alegoric sub care apare Antioh Cantemir, domn al Moldovei între 1695-1700 şi 1705-1707, în Istoria ieroglifică ― Mediu neprielnic de viaţă al Inorogului(Dimitrie Cantemir), descris în aceeaşi lucrare. 12) Simbol al unităţii de măsură pentru greutate engleză ― Cel mai mare poet român, care în Epigonii, scrie despre cărturalul nostru astfel: Cantemir croind la planuri din cuţite şi pahară.
Dicţionar:RUFI, IRE, ALM, LUDI, RFO, ARU, RAL, LTN.
Prof. Nicolae Vicolov
LITERATURA ROMANA, IN CUVINTE INCRUCISATE
Consultarea textului
Dimitrie Cantemir (n. 26 octombrie 1673- d. 21 august 1723) a fost domn al Moldovei(martie - aprilie 1693 și 1710- 1711), autor, cărturar, compozitor, enciclopedist, etnograf, geograf, filozof, istoric, lingvist, muzicolog, om politic și scriitor român (moldovean).
A fost primul român membru al Academiei deȘtiințe din Berlin.
Dimitrie Cantemir s-a născut la 26 octombrie 1673într-o familie nobilă, în localitatea Silișteni din comuna Fălciu, azi în comuna Dimitrie Cantemir din județul Vaslui, în partea de sud a orașului Huși. A fost fiul lui Constantinși al Anei, născută Bantaș. La 15 ani a fost nevoit săplece la Constantinopol (1688-1690), unde a stat 12 ani, ca zălog al tatălui său pe lângă Înalta Poartă, înlocuindu-l pe Antioh, devenit ulterior domn al Moldovei.
În perioada martie - aprilie 1693, după moartea tatălui său, a fost domn al Moldovei, dar Înalta Poartă nu l-a confirmat, astfel încât s-a întors la Constantinopol pentru a-și continua studiile la Academia Patriarhiei Ecumenice. Cu prilejul unui război turco-austriac, soldat cu bătălia de la Zenta, a traversat Banatul. Antioh, fratele mai mare, și-a însușit întreaga moștenire, lăsându-l într-o situație precară. Din 1695 a fost capuchehaie, adică ambasador la Constantinopol, al fratelui său Antioh, acesta fiind ales domn.
S-a căsătorit cu fiica lui Constantin Cantacuzino Stolnicul, Casandra, care i-a dăruit pe Matei, Constantin, Șerban, Maria și Antioh (viitorul poet, scriitor și diplomat rus Antioh Cantemir (1709 - 1744). Din a doua căsătorie (după moartea Casandrei), cu fiica unui general rus, a avut o fată: Anastasia.
C. Negruzzi scrie: "El avu cu soția dintâi șease feciori și două fete, iar cu cea a doua, numai o fată. Una din fete și doi feciori muriră, încă trăind el; și așa-i rămaseră două fete Maria și Smaragdași patru feciori Matei, Constantin, Șerban și Antioh." Turcii l-au înscăunat pe Dimitrie Cantemir la Iași în 1710, având încredere în el, dar noul domn-cărturar a încheiat la Luțkîn Rusia, la 2 aprilie-13 aprilie 1711, un tratat secret de alianță cu Petru cel Mare, în speranța eliberării țării de sub dominația turcă și precizând integritatea granițelor și faptul că ele vor fi apărate de armata Moldovei. Tratatul a fost publicat de Cantemir în spațiul german. În politica externă s-a orientat spre Rusia ca entitate ortodoxă, opusă Islamului. A fost un adept al domniei autoritare, adversar al atotputernicei mari boierimi și a fost împotriva transformării țăranilor liberi în șerbi. Dupănumai un an de domnie (1710- 1711), s-a alăturat lui Petru cel Mare în războiul ruso-turc, dar n-a plasat Moldova sub suzeranitate rusească. După ce creștinii au fost înfrânți de turci în Bătălia de la Stănilești - ținutul Fălciu pe Prut, neputându-se întoarce în Moldova, a emigrat în Rusia, unde a rămas cu familia sa. A devenit consilier intim al lui Petru I (după ce a fost ajutat de ambasadorii Olandei și Franței la Înalta Poartă) și a desfășurat o activitate științifică rodnică. Lângă Harkov i s-a acordat un domeniu feudal și a fost investit cu titlul de Principe Serenissim al Rusiei la 1 august 1711. A contribuit la cartografierea Rusiei și a lucrat în sistem Mercator. Colecția sa de hărți, scrise în latină, se află în Arhiva Cabinetului lui Petru cel Mare de la Petersburg. A scris Hronicul a vechimei romano-moldo-vlahilor, susținând latinitatea limbii și a poporului format pe teritoriul vechii Dacii, inclusiv faptul că româna are patru dialecte. Această lucrare a devenit o referință fundamentală pentru corifeii Școlii Ardelene. Ca membru al Academiei din Berlin a corespondat cu Leibniz, încercând să stabileascăprincipiile fondării unei Academii Ruse. A murit în refugiu, după campania lui Petru cel Mare la Marea Caspică, în zona Derbent 1723 și a fost înmormântat în Rusia, la Dimitrovka, în biserica Sf. Nicolae, construită după planurile saleși cu hramul ca al Bisericii Domnești din Iași. Potrivit unei legende, Dimitrie Cantemir a fost rosicrucian, iar capul său a fost luat după moarte pentru a fi îngropat într-un cimitir rosicrucian din Scoția. O lojă masonică cu numele săuși al cărei Venerabil a fost și Mihail Sadoveanu, a funcționat în perioada interbelică a secolului trecut la Iași. Actualmente, osemintele sale se odihnesc în Biserica Trei Ierarhi din Iași, repatriate grație lui Nicolae Iorga, în 1935. Memoria lui Cantemir este onorată prin atribuirea numelui său unor străzi importante din București și din alte orașe ale României, prin liceele și universitățile care îl au ca patron. În 1975 a fost turnat un film artistic de lung metraj, intitulat Cantemir si Muschetarul roman, în regia lui Gheorghe Vitanidis in Romania, iar in Moldova in 1973 "Dimitrie Cantemir" de Vlad Iovita si Vitali Kalashnikov. A fost primul român ales membru al Academiei din Berlin în 1714. În opera lui Cantemir, influențată de umanismul Renașterii și de gândirea înaintată din Rusia, s-au oglindit cele mai importante probleme ridicate de dezvoltarea social-istorică a Moldovei de la sfârșitul secolului al XVII-lea și începutul secolului al XVIII-lea. Este considerat până astăzi unul dintre marii umaniști ai Europei.
Opera: Divanul sau Gâlceava înțeleptului cu lumea sau Giudețul sufletului cu trupul, scrisă în română și tipărită la Iași în 1698. Această operă este prima lucrare filozofică românească. În această lucrare întâlnim disputele medievale despre timp, suflet, natură sau conștiință. Dimitrie Cantemir sugerează superioritatea omului asupra celorlalte viețuitoare, face din om un stăpân al lumii, susține superioritatea vieții spirituale asupra condiției biologice a omului, încearcă să definească concepte filosofice și să alcătuiască o terminologie filosofică.
Sacrosanctae Scientiae Indepingibilis Imago1700, lucrare filosofică în care încearcă să integreze fizica într-un sistem teist, în linia lui Bacon, un fel de împăcare între știință și religie, între determinismul științific și metafizica medievală. Cantemir manifestă un interes deosebit pentru astrologie și științele oculte, sacre, specifice Renașterii.
Istoria ieroglifică, scrisă la Constantinopol în română (1703 - 1705). Este considerată prima încercare de roman politico-social. Cantemir satirizează lupta pentru domnie dintre partidele boierești din țările române. Această luptă alegorică se reflectă printr-o dispută filosofică între două principii, simbolizate de Inorog și Corb. Lucrarea cuprinde cugetări, proverbe și versuri care reflectă influența poeziei populare.
Istoria Creșterii și Descreșterii Curții Otomane (Istoria creșterii și descreșterii curții otomane), redactatăîn latină (Historia incrementorum atque decrementorum Aulae Othomanicae) între 1714 și 1716. În această lucrare, Dimitrie Cantemir a relatat istoria imperiului otoman și a analizat cauzele care ar fi putut duce la destrămarea sa. A insistat și asupra posibilităților popoarelor asuprite de a-și recuceri libertatea. Lucrarea a fost tradusă și publicată în limbile engleză, franceză și germană.
Hronicul vechimei a romano-moldo-vlahilor, scris mai întâi în latină, dar tradus apoi de autor în română(1719 - 1722), cuprinde istoria românilor de la origini până la descălecare. Susține ideea lui Miron Costin: originea latină comună a tuturor dialectelor românești. Pentru scrierea acestei lucrări, Dimitrie Cantemir a consultat peste 150 de izvoare române și străine în limbile latină, greacă, polonă și rusă.
Descriptio Moldaviae(Descrierea Moldovei), scrisă în latină (1714- 1716), când trăia în Rusia, la cererea Academiei din Berlin.
Descriptio Moldaviae cuprinde trei părți:
Prima parte este consacrată descrierii geografice a Moldovei, a munților, a apelor și a câmpiilor. Dimitrie Cantemir a elaborat prima hartă a Moldovei. A prezentat flora și fauna, târgurile și capitalelețării de-a lungul timpului. Toponimele sunt scrise cu alfabet latin. În partea a doua a lucrării este înfățișată organizarea politică și administrativă a țării. S-au făcut referiri detaliate la forma de stat, alegerea sau îndepărtarea din scaun a domnilor, la obiceiurile prilejuite de înscăunarea domnilor sau de mazilirea lor, de logodnă, nunți, înmormântări. În ultima parte a lucrării există informații despre graiul moldovenilor, despre slovele folosite, care la început au fost latinești, dupăpilda tuturor celorlalte popoare a căror limbă încă e alcătuită din limba cea română, iar apoi înlocuite cu cele slavonești. Lucrarea prezintă interes nu numai pentru descrierea geografică sau politică bine documentată, ci și pentru observațiile etnografice și folclorice. Dimitrie Cantemir a fost primul cărturar român care a cuprins în sfera cercetărilor sale etnografia și folclorul.
Alte opere
Compendiolum universae logices institutionis (Prescurtare a sistemului logicii generale)
Monarchiarum physica examinatio(Cercetarea naturală a monarhiilor)
Sistema religiei mahomedane în rusă Kniga sistema muhamedanskoi relighii
Carteaștiinței muzicii(Kitab-i-musiki)
Kitab-i-musiki, Cartea muzicii, scrisă în limba turcă, este una dintre primele lucrări ale savantului domnitor, concepută în perioada vieții acestuia din Istanbul. Lucrarea cuprinde un studiu aprofundat al muzicii otomane laice și religioase, primul sistem de notație muzicală al muzicii otomane (a fost contemporan cu Johann Sebastian Bach) savantul punând în discuție și importanța muzicii religioase ortodoxe și influențarea acesteia de către muzica bisericească bizantină. Studiul se referă la compozitori otomani, cuprinzând ilustrarea curentelor și tematicilor, exemplificate printr-o redare a notelorși gamelor într-un sistem de note. Este prima lucrare dedicată muzicii, concepută într-un stil savant. Finalul studiului este însoțit de o culegere de melodii a diverselor compoziții otomane, dar și folclor din Moldova, precum și un număr de 20 de creații proprii. Datorită acestei lucrări, Dimitrie Cantemir a intrat în istoria muzicală a Turciei ca fondator al muzicii laice și studios al celei religioase sub numele de Cantemiroglu (fiul lui Cantemir), primind titlul de pașăcu trei tuiuri (ceilalți domni aveau două tuiuri) de la Ahmed al III-lea, cunoscut drept mare susținător al artelor.
Solutia careului Costache Negruzzi
1
H
|
2
A
|
3
M
|
4
L
|
5
E
|
6
T
|
7
|
8
A
|
9
C
|
10
E
|
11
S
|
12
T
|
2
O
|
B
|
I
|
E
|
C
|
T
|
I
|
V
|
|
O
|
O
|
O
|
3
T
|
I
|
N
|
E
|
|
Z
|
N
|
A
|
C
|
|
T
|
M
|
4
A
|
L
|
I
|
|
U
|
|
C
|
R
|
U
|
D
|
|
S
|
5
R
|
|
M
|
E
|
M
|
O
|
R
|
A
|
B
|
I
|
L
|
A
|
6
I
|
N
|
I
|
M
|
I
|
L
|
E
|
|
A
|
R
|
I
|
|
7
R
|
U
|
|
I
|
L
|
|
D
|
I
|
|
Z
|
|
T
|
8
E
|
V
|
E
|
N
|
I
|
M
|
E
|
N
|
T
|
|
P
|
A
|
9
|
E
|
G
|
|
T
|
A
|
R
|
A
|
|
D
|
A
|
R
|
10
C
|
L
|
A
|
R
|
|
R
|
E
|
P
|
L
|
I
|
C
|
A
|
11
P
|
A
|
L
|
A
|
T
|
E
|
|
T
|
I
|
R
|
A
|
N
|
12
B
|
|
I
|
N
|
D
|
E
|
F
|
I
|
N
|
I
|
T
|
I
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu