Neamul nostru n-a dus niciodată lipsă de talente. Tot ce rămîne în urma unui om este numele.
Sîntem un popor norocos, fiindcă noi, spre deosebire de alte popoare, nu
trebuie să ne născocim strămoşii. Noi îi avem.
Multe din paginile care s-au scris sînt
valabile şi pe viitor.
Cînd ne întoarcem în vremuri, ne întîlnim cu Dimitrie Cantemir -
„... rege între filozofi şi filozof între regi...”
Cu toate că s-au scurs 330 de ani de la naşterea lui, fiecare om e gata să încuviinţeze că acest
nume emană impulsul neamului.
Timpul este nemilos. El este ceva care
distribuie tuturor lucrurilor toată durata lor precisă şi le face să participe
la ce a fost, este şi va fi, fără ca el însuşi să devină durată în înţeles
sensibil. Cu el se duce şi rămîne trecutul istoriei noastre.
El a formulat probleme şi a căutat să le
soluţioneze, aducînd contribuţii ce
merită să fie consemnate şi cunoscute.
„Cînd eram tînăr, învăţam limbile orientale şi fără încetare, timp de 22
de ani, am stat la Poarta Otomană, avînd convorbiri cu oamenii de tot felul de
ranguri şi cuvintele lor s-au
lipit de mintea mea ca ceara…” (“Istoria
Imperiului Otoman”)
Un tînăr cu
maniere alese, cu o conversaţie deosebit de plăcută, care o purta cu uşurinţă în limba latină. Iar unul
dintre străini ne lasă şi un portret fizic al tînărului prinţ, care îl
impresionase în mod deosebit prin frumuseţea şi puritatea trăsăturilor sale.
Ion
Neculce
Mărturiile străinilor
1714. La o şedinţă a Academiei din Berlin
urmau să fie aleşi căţiva noi membri.
- Propun ca membru de
onoare al Academiei noastre să fie ales învăţatul Demetrius Cantemir, a deschis
şedinţa filozoful Leibniz.
-
Pentru
care merite, baron Leibniz ?!
-
După
părerea mea, la ora actuală Demetrius Cantemir e unul din cei mai de seamă
învăţaţi din lume. A scris multe şi felurite cărţi, între care o istorie a turcilor. A compus
cărţi de filozofie. E un foarte bun matematician. A inventat un aparat pentru calcule la
Moscova, unde se află acum. Turcii îl socot cel mai mare compozitor al lor.
-
Mai
cunoaşte, domnilor, zece limbi. Scrie în limbile latină , greacă, turcă, rusă, română...
-
Şi
cine e acest Cantemir? E un neamţ?
-
E
un moldovean ...
-
De
unde?
-
Din
Moldova .
-
Propun
să fie pus la vot numele lui ...
Toţi academicienii au votat unanim
pentru Dimitrie Cantemir membru de
onoare al ei, l-a numit în diploma pe care i-a trimis-o „ rege între
filozofi şi filozof între regi ...„
calificativ pe care fostul domn al
Moldovei l-a purtat cu mîndrie toată viaţa.
Avea abia 24 ani şi trecea de pe atunci drept un mare savant.
Căci marele nostru istoric…
A stăpînit Cantemir-Vodă cel Bătrîn
peste Moldova , vreme de lucru ce cam rar se
întîmplase voievozitor moldoveni de la Rareş,
încoace.
Şi-a avut voievodul Cantemir Bătrînul un fecior, adevărat Făt-Frumos din
lacrimă, minunat la făptură, dulce la cuvînt şi înzestrat de Dumnezeu cu atîta
înţelepciune, încît a fost în vremea lui cel mai mare cărturar şi cel mai
straşnic filozof din lume. Îl chema Dimitrie Cantemir şi a fost cea mai strălucită podoabă de înţelepciune a neamului
românesc.
Văzîndu-l taică-său Vodă Cantemir cel Bătrîn în ce apa se adoptă, de mic
l-a trimis la Constantinopol, unde erau pe atunci cei mai mari profesori ai
lumii şi unde se zicea că hălăduieşte mama tuturor învăţătorilor. Unsprezece
limbi ştia şi pe toate îngereşte le vorbea, că se mîndrea de el, toate
seminţele pămîntului şi în faţa lui toţi filozofii cei mai mari rămîneau
ameţiţi şi-nmărmuriţi.
Cantemir-Vodă, după ce a murit ţinutu-l-au mort tăinuit o zi şi o noapte
pînă s-au gătit cărţile şi au făcut harzur de la boieri şi de la ţară la
Poartă, de poftia să puie pe un fecior a lui Cantemir-Vodă domn în locul tătîne-său. Şi au trimis pe vătavul
Pîrvul şi cu Ştefăniţă Rusat, feciorul lui Manolachi postelnicul. Şi după ce au
pornit cărţile, a doua zi, s-au şi ajunsu hatmanul Bogdan şi cu Iordachi
vistiernicul şi cu toţi slujitorii să ridice pe Dumitraşco beizade, feciorul
lui Cantemir-Vodă, domn în locul tătîne-său. Deci au gătit divanul cel mare şi
s-au strînsu toată boierimea şi mitropolitul şi slujitorii la curtea cea
domnească şi au adus şi pe un agă a veziriului turcu ...
Atuncea a spus la tot norodul că a murit Cantemir-Vodă, ce slujitorii
început a striga că altul nu le trebuie să le fie domn ce numai Dumitraşco,
beizade, feciorul lui Cantemir-Vodă...
Turcul aga,
văzînd că strigă cu toţii întru-un cuvînt, au luat un caftan şi au pus în
spatele lui Dumitraşco beizade şi beizade au îmbrăcat pe turcu cu un contăş cu
samur şi au şezut amîndoi în scaune şi au început a slobozi puşcile... Şi toţi
boierii şi slujitorii căpeteniile, cine-s după rînduiala sa, a prins a săruta
poala turcului şi a lui Dumitraşco beizade. Şi după aceea gătindu-s <a>
au purces cu alai domnescu de au mersu la Svetii Nicolai de i-au citit
mitropolitul molitva cea de domnie, după obicei.
/ Ion Neculce /
Tocmai el Cantemir învăţatul, care ştia
să-şi bată joc de alţii cînd îşi făureau genealogii prea fantastice tocmai el
căzu în acelaşi ridicol, vrînd numaidecît din neamul lui mazili să facă
coborîtori din Tamerlan, vestitul cuceritor asiatic.
Cînd era copilandru de 15 ani,
scrie o carte de filozofie. Tot în
frageda lui tinereţe născoci cîturi pentru slujbele religioase ale turcilor şi
modifică muzica lor, care pînă atunci nu avea semne muzicale. Ba scrie în
latineşte istoria dintre început a Împărăţiei Turceşti, descurcînd hrisoavele
şi răbojurile lor vechi şi rînduind faptele petrecute cu sute ani în urmă,
încît fu socotit ca un mare prieten al împărăţiei şi cel mai mare scriitor al
turcilor, în vremea aceea. Că nu ştiau Turcii cu ce daruri să-l mai dăruiască
şi ce laude să mai aducă. Iar Sultanul ca pe cel mai bun sfetnic îl socotea şi
mult se mîndrea cu prietenia lui.
De aceea într-o vreme, cînd se porni iarăşi la război mare între Turci şi Rusia, cam spre sfîrşitul domniei
lui Vodă Brîncoveanu, Sultanul nu găsi alt om mai de credinţă să-l pună domn în
Moldova decît pe acest mare filozof şi neîntrecut cărturar. Iar Dumitru
Cantemir cum ajunsese domn în Ţara Moldovei, se şi lepădă de Turci şi
trecu pe faţă lui Petru cel Mare, împăratul Ruşilor.
Căci aşa cugeta el: “Vom îndrepta
muzica şi vom ticlui cîntece; vom scri istoria neamului şi cu multă
cinste o vom cinsti, dar cu creştin sînt şi cînd necreştinii se ridică
împotriva noastră, eu cu creştinii merg. Şi-a mers alături cu creştinii şi-a
luptat cu vitejie”.
Aşadar, la
vărsta de 15 ani pleacă un tînăr care citise toţi cronicarii, moldoveni sau
munteni, şi aflase de la ei tot ce se putea şti în acea vreme despre ţara sa, despre originea locuitorilor
acestei ţări, despre limba acestor locuitori. Însoţit de un asemenea bagaj, un
tînăr cu imaginaţie înflăcărată a celor 15 ani cu calităţile excepţionale de
analiză şi de sintetizare a faptelor, pe care avea să ni le dezvăluie mult mai
tîrziu opera sa, a fost permanent stăpînit de gîndul de a verifica ceea ce
aflase despre ţara şi neamul său din cronicari prin orice informaţii pe care le
putea culege.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu